E-coaching en Telecoaching

Iets voor jou? 

We zijn meer dan ooit bezig met persoonlijke groei. Dat blijkt uit het fors stijgende aantal Nederlanders dat het afgelopen jaar een werk gerelateerde training volgde. 

Leren is in. Groeien is een manier van leven geworden. Alleen groei brengt je verder en online leren staat met stip op één als populairste leermethode voor de toekomst.

E-coaching is daarin een trend die niet meer weg te denken is. Enerzijds maken alle nieuwe technologische ontwikkelingen het mogelijk en anderzijds vanwege de opkomst van ‘Het Nieuwe Werken’; het flexibel inrichten van werkzaamheden en werkplekken.

Honderdduizenden mensen maken gebruik van deze vorm van coaching en training.

Voordat je ‘ja’ zegt

Het is goed om eerst over de diverse coachvormen informatie op te vragen of in een telefoongesprek te bespreken welke vraag je hebt en of deze vorm van coachen of trainen bij je past. Dan weet je wat je mag verwachten en wat dit traject je zal opleveren.

Je kunt

  • Chatten: je voert een rechtstreeks gesprek door het over en weer typen van tekst | synchroon (=gelijktijdig)
  • Skypen: je converseert rechtstreeks online mét beeld | synchroon (= gelijktijdig)
  • Schriftelijke coaching: je voert op eigen uur en tijd een gesprek per mail door het over en weer typen van tekst | asynchroon (= niet gelijktijdig)
  • Blended coaching: een mengvorm van face-to-face coachen en e-coaching
  • Telecoaching: je hebt een rechtstreeks coachgesprek per telefoon

Er zijn natuurlijk aan de diverse werkvormen voor- en nadelen verbonden. Wat voor de een geldt is voor een ander weer niet aan de orde.

De voordelen

  • Je hoeft de deur niet uit en je verblijft in je eigen vertrouwde omgeving. Het is daarmee goedkoper
  • Je kunt het trainings- en coachingtraject op je eigen manier inpassen en je eigen tempo aanhouden
  • Je bepaalt zelf het best passende tijdstip
  • Het frequente contact, de kleine stapjes, de continue dialoog en de zich opstapelende succeservaringen dragen bij aan versnelling in het bereiken van je leerdoelen
  • Je vindt het schriftelijk formuleren van problemen eenvoudiger dan die te verwoorden tegen iemand die tegenover je zit, bijvoorbeeld bij gevoelige of emotionele onderwerpen
  • Je wordt mogelijk minder afgeleid en er is meer aandacht, wat past in de trend van mindfulness
  • Je kunt de conversatie altijd teruglezen, wat het leerproces kan versnellen
  • Voorwaarde voor bepaalde vormen van e-learning is wel dat je moet houden van lezen en schrijven

De nadelen

  • Je hebt geen persoonlijk contact. Uit onderzoek blijkt echter dat persoonlijk contact niet per se effectiever is in het bereiken van resultaten
  • Het is geen oplossing voor iedereen. Misschien wordt jouw leerstijl niet gestimuleerd door een e-coaching traject
  • Een dialoog die volledig op schrift verloopt is niet voor iedereen lerend
  • Schrijven vraagt wel om meer ordening en zelfdiscipline van je dan praten
  • Je wordt verondersteld om zelf al structuur te brengen in door elkaar lopende emoties, wensen en verwachtingen; dat is niet altijd gemakkelijk
  • Het leren | lezen op een beeldscherm kan vermoeiend voor je zijn

Stel jezelf de volgende vragen

Ik denk dat je de keuze tussen een face-to-face training of online training vooral moet laten afhangen van:

  • Hoe belangrijk is persoonlijke aandacht voor je? Hoe belangrijk is interactie en geborgenheid voor je en jouw leerproces?
  • Wat is de geografische afstand en is die (eventueel) belemmerend voor je?
  • Wil je alles rustig bekijken en bestuderen in je eigen tijd, op je eigen tempo in je eigen vertrouwde omgeving?
  • Wil je nieuw gedrag face-to-face oefenen of doe je dat liever thuis of op het werk?
  • Kan je overdag tijd vrijmaken, of wil je vooral ’s avonds en in het weekeinde werken aan jezelf

Voor mij is het een uitstekende aanvulling of uitbreiding van de reeds bestaande mogelijkheden.

Bepaal vooral zelf wat je voorkeur heeft. Ik help je daar graag bij.