Zo krijg je meer zelfvertrouwen

By 24 december 2018BLOG

Weinig zelfvertrouwen; iedereen heeft er wel eens last van

Je twijfelt aan wie je bent, wat je kunt en wat je doet. Je voelt je kwetsbaar en ondermaats. Het kan je welzijn behoorlijk in de weg zitten. Het geeft spanningen en kan op den duur je relatie(s), je werk en gezondheid verstoren.

De eerste stap naar meer zelfvertrouwen is je eigen onzekerheid herkennen. Onzekere gevoelens zijn onderdeel van wie je bent als mens. Je bent potjandorie ook niet de enige. Verberg je onzekerheid niet, voel het en laat het toe.

Als je echt gaat voelen en durft toe te geven onzeker te zijn kun je werken aan meer zelfvertrouwen. Pas dan neem je verantwoordelijkheid voor dat deel van jezelf, stop je het niet weg en vlucht je niet in bravoure of andere controle strategieën. Langs het herkennen is het erkennen ( dus zonder h ) van je eigen onzekerheid de tweede stap naar meer zelfvertrouwen.

Dus:

  1. Herken ( = zie dat bij jezelf ) dat je weinig zelfvertrouwen hebt.
  2. Erken ( = volmondig bevestigen ) dat weinig zelfvertrouwen je parten speelt.
  3. Constateer dat alleen jij daarvoor verantwoordelijkheid bent en dat kunt veranderen.
  4. Heb de moed en het doorzettingsvermogen om aan je zelfvertrouwen te werken en het te versterken.
  5. Ga dat vandaag nog doen.

Echt zelfvertrouwen ontwikkelen betekent al je gevoelens erkennen, dus ook je onzeker zijn. Het versterken van je zelfvertrouwen is de volgende stap.

Zo versterk je je zelfvertrouwen

Stop met negatief praten over jezelf en anderen
Je voelt je slecht over jezelf als je kritisch bent voor jezelf, je voelt je goed als je jezelf steunt. Oefen jezelf in achter je keuzes staan. ‘Ik heb dit besloten en het is oké.’ Negatief praten over anderen is zwemmen in de modder. Het voelt niet lekker, je wordt er vies van en je voed negativiteit.  Alles wat je voedt groeit. Gedraag je en treedt positief naar buien en je gaat je ook zo voelen. Gevoel volgt je gedrag en omgekeerd. Bovendien krijg je genegenheid terug.

Geef jezelf vaker een compliment
Waardeer de kleine dingen die je doet, de energie die je erin stopt, de intentie waarmee je iets startte. Of het nu het resultaat heeft dat je wil of niet, je hebt het gedaan.

Vergelijk jezelf niet met anderen, maar énkel en alléén met de vroegere versie van jezelf
Waarin ben je gegroeid? Wat kan je nu beter? Waarin ben je sterker geworden? Wat gaat nu makkelijker? Waar wil je komen?  Negatief vergelijken is een denkfout van mensen met weinig zelfvertrouwen. Bouw een ‘stopmechanisme’ in en zeg meteen ’stop’ als je je vergelijkt met anderen en vervang die negatieve gedachte door iets positiefs dat los staat van de situatie; “… ik ben dan wel niet zo welbespraakt, maar heb een veel prettiger karakter … “.  Als je jezelf toch vergelijkt met een ander, laat je dan door diegene inspireren.

Accepteer jezelf zoals je bent
Slechts 1-2%  is én mooi én rijk én intelligent én charmant. Maar iedereen heeft sterke kanten. Je lichaam, je intelligentie, je charme en de centen die je hebt, die heb je. Je zal ’t er mee moeten doen. Doe het vanuit tevredenheid met jezelf. Vergeet dus niet van jezelf te houden; je bent wie je bent en dat is goed zo. Maar streven naar groei is prima.

Onderzoek en teckel je denkfouten en denk positiever
Bijvoorbeeld: ‘… ik heb ook altijd pech … dat lukt me nooit  …  dat kan alleen mij overkomen … ‘.  Bedenk dat dit soort gedachten zelden op waarheid berusten, al was het maar omdat ze ongenuanceerd, extreem en absoluut zijn. In ieder geval leiden ze ertoe dat je jezelf op een negatieve- en stereotiepe manier bekijkt, waardoor je alleen maar onzekerder wordt en je zelfbeeld minder positief zal zijn.

Herken deze negatieve gedachten en daag ze uit. Programmeer ze opnieuw. Is er bewijs voor deze gedachte ? Maak ik dingen erger dan ze zijn ? Heb ik iets aan deze gedachte ? Help de gedachte me om mijn doel te realiseren? Zet er vervolgens positieve gedachten voor in de plaats. Dus niet: ‘Ik heb die presentatie verpest en sta voor gek’ maar ’Oké, het ging niet denderend, maar iedereen vindt het lastig om voor een groep te spreken. Hoe vaker ik dit doe, hoe beter het zal gaan.’ Dat is een helpende- en positieve gedachte.

Stop perfectionisme
Perfect is de vijand van goed. Natuurlijk is het goed om iets goed te willen doen, vooral als het om belangrijke zaken gaat als bv. je werk. Maar wat als het bijna nooit goed genoeg is en je de hele dag loopt te ergeren aan kleine dingetjes die er misgaan? Wie in het leven gelukkig wil zijn, zal moeten leren dat perfect willen zijn ongelukkig maakt.

Doe iets goeds voor je lijf; iedere dag
Doe iedere dag iets dat goed is voor je lijf; het geeft je onmiddellijk een goed gevoel. Ga naar de sauna, ga 5 kilometer wandelen, gebruik een gezichtsmasker, maak 15 push ups, laat je masseren, ga 20 minuten in de zon zitten, maak een hazenslaapje.

Ontwikkel je hersenen
Hersenen zijn hongerig. Train ze als een spier; dagelijks. Lees, koop een puzzelblad, ga een cursus doen, verschil van mening en discussieer, doe iets wat uitdagend is.  Prikkel en voed je grijze cellen; houd ze actief. Je blijft scherp van geest, je ontwikkelt een lenige geest  en je voelt je er wel bij.

Als je niet lekker ruikt kun je er nooit goed uitzien
Wil je meer vertrouwen in jezelf krijgen, gewoon dagdagelijks? Verzorg je dan goed en besteed extra aandacht aan je uiterlijk. Loop niet tot ‘s middags ongeschoren en in je ochtendjas. Scheer je, douche, gebruik je favoriete geurtje, kap je in de coupe waar je je goed bij voelt en trek die blouse aan die je zo leuk staat. Laat je adviseren in je make-up en kledingkeus. Als je er verzorgt en aantrekkelijk uitziet, boost dat je zelfvertrouwen. Je voelt dat en straalt dat ook uit.

Werk aan je houding en let op je lichaamstaal
Door een juiste lichaamshouding vergroot je je zelfvertrouwen. Afhangende schouders, het vermijden van oogcontact en een gesloten houding zijn tekenen van onzekerheid. Wil je een zelfverzekerde uitstraling? Ga dan rechtop zitten en claim ruimte met je lichaam. Doe je schouders naar achteren, je hoofd rechtop en je borst vooruit. Maak oogcontact als je met mensen praat en (glim)lach met het hele gezicht. Loop met ferme tred en kijk vooruit  Je voelt je beter en je houding straalt dat ook uit. Het werkt aanstekelijk en positief.

Maak een lijstje met successen
Maak drie weken lang iedere dag een kort lijstje van 3 dingen die gelukt zijn, in plaats van de zaken die je nog moet doen. Het zijn al die to-do-lijstjes die funest zijn voor het zelfvertrouwen. Het is veel beter om successen bij te houden. Zelfvertrouwen is ook een kwestie van je richten op de positieve zaken in het leven.

Stel prikkelende, maar realistische doelen
Probeer niet alles te kunnen. Als je eisen te hoog zijn, kun je je steeds een mislukkeling voelen. Zorg dat je geniet van de dingen die je kunt. Maar probeer ook iets te doen dat net te moeilijk voor je is. Hoe meer positieve ervaring met het slagen in uitdagingen, hoe meer zelfvertrouwen je opbouwt.

Ken je positieve eigenschappen
Schrijf al het goede van jezelf eens op een lijstje. Wees niet te bescheiden, dit is een mooie gelegenheid om jezelf op de borst te kloppen! Ga voor de spiegel staan en zeg ze een aantal weken,  iedere dag hardop tegen jezelf. Gebruik termen als ’ik ben’ en ’ik heb’. Bekijk het lijstje van tijd tot tijd en vul het geregeld aan.

Kijk constructief naar kritiek en feedback
Kritiek hoort bij het leven. Sta open voor kritiek en feedback van anderen, maar weet dat die kritiek en feedback een specifieke mening van iemand is. Die kun je afwijzen of accepteren. Jij bepaalt welke kritiek en feedback voor je belangrijk is en welke niet.

Ga om met succesvolle-  en neem afscheid van negatieve mensen
Mensen met weinig zelfvertrouwen voelen zich vaak bedreigd door succesvolle personen. Ze gaan veel liever om met mensen die het minder goed doen dan zijzelf, terwijl je juist van succesvolle mensen kunt leren. Succes trekt succes aan, net zoals negativiteit meer negativiteit aantrekt. Ga om met mensen die je bewondert en je wordt gestimuleerd om zelf succes tot stand te brengen. Negatieve mensen zuigen je leeg en bezorgen je een slecht gevoel. Vermijd hun gezelschap en zoek het zeker niet op.

Neem tijd voor jezelf
Doe gewoon die cursus potten bakken, ga sporten of ga wijnproeven. Maak tijd en ontspan. Als je goed voor jezelf zorgt, erken je dat je behoeften net zo belangrijk zijn als die van anderen. Daarmee vergroot je je eigenwaarde en zelfvertrouwen.

Verlaag je eisen
Als je op feestjes bijvoorbeeld lastig contact legt met vreemden, verwacht dan niet dat je een ’leuk, spontaan gesprek’ gaat voeren. Bepaal vooraf dat een simpel gesprekje ( bv. over je hobby ) met een iemand voldoende is. Wees tevreden als je dat gedaan heeft en beloon jezelf.

Accepteer complimenten en geef complimenten
’Wat heb je dat mooi gemaakt.’ ’Valt wel mee hoor, je had de kunstwerken van mijn medecursisten moeten zien!’ Niet meer doen. Bedank degene die je complimenteert en geef  aan dat je er blij mee bent. Complimenten zijn bedoeld om je zelfrespect te vergroten. Neem ze dus aan, bedank dus de gever en deel zelf ook complimenten uit. Het voelt goed om hardop je waardering voor anderen uit te spreken en je krijgt er waardering voor terug. Zorg wel dat de complimenten oprecht zijn en gemeend zijn.

Laat onzekerheid toe
Mensen met een negatief zelfbeeld trekken nogal eens overhaaste conclusies. Dat ze blijkbaar niet zo leuk zijn, omdat ze pas op het laatste moment worden uitgenodigd voor een feestje. Bij gebrek aan bewijs voor, of tegen die stelling, moet je de onzekerheid gewoon toelaten. Concludeer dat er geen specifieke verklaring is of dat je gewoon moet wachten tot de ware betekenis naar boven komt bv. je adres kwijt.

Investeer in persoonlijke groei
Investeer actief in persoonlijke ontwikkeling. Lees boeken, artikelen, google op internet  over persoonlijke groei. Schrijf je in voor een assertiviteitstraining, zelfrespect, stressmanagement, zelfbeheersing, timemanagement of communicatievaardigheden. DOE!

Creëer banden met anderen
Ieder mens wil bij anderen horen. Als die behoefte niet wordt vervuld, kan dat leiden tot afzondering, vervreemding, eenzaamheid of depressie. Een gevoel van verbondenheid versterkt zelfrespect en zelfvertrouwen. Investeer dus in je familie en je vrienden, word lid van een tennisclub, ga bij een zangkoor of begin een kookclub.

Help anderen
Anderen helpen is jezelf helpen. Het geeft je een goed gevoel iets voor een ander te kunnen betekenen. Je zelfrespect en je zelfvertrouwen groeien en je krijgt dankbaarheid terug.

Voer zelfbewust gesprekken
Moet je een lastig gesprek voeren? Ga dan eens staan. Dat geeft dat een gevoel van lichamelijk en psychologisch overwicht. Lach. Wie lacht lijkt zelfverzekerder en zelfbewuster en wordt met meer respect behandeld.

Stop zelfkritiek 
Als ik niet grappig ben, ben ik saai. Zwart-wit denken vormt de basis voor perfectionisme. Of je doet het helemaal goed of je bent een mislukkeling. Het is een onrealistische manier van denken. Niemand is honderd procent aantrekkelijk of totaal lelijk, compleet briljant of volkomen dom. Wees bewust van de zwart-wit denkfout en sta dit niet langer toe. Teckel deze irreële gedachten  en vul er positieve voor in de plaats.

Volg een assertiviteitstraining
Alle bovenstaande punten komen dan met hulp en ondersteuning van een coach aan de orde. Assertiviteit vergroot de kans op een succesvoller en gelukkiger leven enorm. Je relatie(s), je werk en je privé varen er wel bij.

NEEM CONTACT OP Vind ik leuk